A potem były inne

W Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu powstawały praktycznie wszystkie najważniejsze modele aut w powojennej Polsce. Najpierw była to słynna Warszawa M-20, którą produkowano na licencji radzieckiej. Typowo polskim produktem była Syrena, którą zaprezentowano na Międzynarodowych Targach w Poznaniu w roku 1955. Każdy model tego auta na początku był praktycznie składany ręcznie. Dopiero z czasem ruszyła masowa produkcja. Syrenka na pewno nie była samochodem nie tylko luksusowym, ale najzwyczajniej w świecie wygodnym. Ponieważ była jednak typowo polskim produktem wzbudzała ogromne zainteresowanie i do dzisiaj są prawdziwi miłośnicy tego autka. Produkcję Syreny przeniesiono w latach siedemdziesiątych do Bielska –Białej. Ustąpiła miejsca innym samochodom małolitrażowym, między innymi był tu produkowany Fiat 125p. Polscy konstruktorzy, korzystając z włoskiej licencji stworzyli własne modele. Wśród nich był i samochód rajdowy, pick-up, kombi a także taksówka. Polski Fiat 125p stanowił dla FSO podstawę do skonstruowania i uruchomienia produkcji własnych modeli: kombi, sanitarki, taksówki, samochodów rajdowych, wycieczkowych – wydłużonych w wersji zamkniętej i otwartej, pick-up. Konstruktorzy z FSO pracowali nad nowymi wersjami, ale nie wszystkie weszły do produkcji. Tak było na przykład z wersją sportową Fiata 125p, która w całości była wytwarzana z tworzyw sztucznych. Ze względów finansowych produkcji masowej nie udało się uruchomić.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.